lördag 25 augusti 2012

Fläskfilé med salvia- och balsamsås med sesamprydda klyftor.


Oj så var det redan lördag! Det går snabbt när man är tillbaka på jobbet minsann. Eftersom jag varit ledig i många veckor så behövde jag faktiskt jobba även på helgen, men det är nästan lite kul när man ska köra igång allt. Ingen avancerad middag iallafall, snabbt måste det gå. Har en massa salvia i kryddlandet så den här såsen avgjorde valet.  
Piggade upp potatisen med lite sesamfrön också, så blev det lite festligare nu när det ändå är lördag = )

Fläskfilé med salvia- och balsamsås
1 fläskfilé (6-700 g)
1 msk färsk salvia
3 dl grädde
2 msk balsamvinäger
1 msk kalvfond
SoP

Gör så här:
1. Skär köttet i tjocka skivor. Krydda med salt, peppar och
hälften av salvian.
2. Bryn köttet på båda sidor i smör i en stekpanna.
3. Häll grädde, vinäger och fond bredvid köttet i pannan.
Strö över resten av salvian.
4. Låt allt koka ihop ca 5 minuter. Garnera med salviablad.


Sesamprydda klyftpotatis
800 g potatis
ca 3 msk olja
1 msk sesamfrön
flingsalt

Gör så här:

1.Skrubba eller skala potatisen
2.  Skär potatisen i klyftor. Lägg dem på en plåt. Ringla över olja och blanda runt. 
3. Strö över salt och sesamfrön. 
4. Stek i mitten av ugnen 225 grader ca 30 min.


Kram Lottzy

Källa: allt om mat

2 kommentarer:

  1. Hejsan Lottzy!

    Jag hittade av en slump din matblogg då jag ville ha recept på hemmagjorda hamburgarebröd, men istället för att göra bröden fastnade jag i din blogg...

    GUD vad många smarriga recept du har!
    Jag kommer definitivt att följa denna blogg och använda den som receptbok =)

    Efter ett par timmars läsning i bloggen har jag nu gjort hamburgarebröden och det skall bli spännande att prova dem ikväll =)

    Ha en fortsatt trevlig helg...

    Mvh Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vilken gullig kommentar, tack snälla! Hoppas att det blev goda burgare = )
      kram Lottzy

      Radera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!