fredag 7 september 2012

Enkla frallor som försvinner fortare än kvickt.


Sååååå trött på "köpebröd" jag gillar inte att äta mackor till vardags, mina smaklökar kräver ett gott bröd om de ska bli nöjda. Nybakade frallor tycker dom om, superenkla att göra men de försvinner väldigt fort. Får nog börja sätta maxbegränsningar snart med tre män i huset, jag vill ju också ha...

Enkla frallor ca 25 st
50 gram jäst
50 gram smör
1 tsk salt
1 msk socker
5 dl mjölk
12-13 dl vetemjöl
1 ägg
vallmofrön

Gör så här:
1. Smält smöret i en kastrull
2. Häll i mjölken och värm till 37 grader
3. Smula jästeni en bunke, lös med lite av degvätskan
4. Häll i resten av vätskan, salt, socker och nästan all mjöl.
5. Knåda på för hand eller med maskin.
6. Jäs i 30 minuter
7. Gör lagom stora bullar ca 20-25 st, lägg på låt och låt jäsa under duk i 30 min.
8. Pensla med uppvispat ägg och strö över vallmofrön
9. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter 225 grader.


Om du vill ha dom mjuka, låt svalna under bakduk. Vill du ha dom frasiga låt de svalna utan att täcka dom.


Kram Lottzy

5 kommentarer:

  1. Min moster kallar dem rosenbröd. Kärt barn har många namn. Det ör ju så gott med nybakat bröd med smör som smälter och ost på det. Mmmmm!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Rosenbröd är ett vackert namn! Ja till smör och ost!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag frallorna i ugnen. Skall bli så kul att smaka på dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad sugan JAG blir nu. hoppas de smakar!

      Radera
  4. Bakar frallorna just nu. Ska strax in i ugnen.. mums!!!!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!