tisdag 28 augusti 2012

Helstekt fläskytterfilé med bacon- och lökbakad potatis & salvia igen då.

Helstekt fläskytterfilé med bacon- och lökbakad potatis .
Fortsätter på salvia-temat då, eftersom jag tycker att det är gott och det finns mycket av det i kryddträdgården så letar jag bra recept med salvia i , här hittade jag ett som var en väldigt bra vardagsrätt. Jag la till och tog ifrån lite, men receptet är en bra grund som man kan trixa med lite som man vill. Fick så klart baconakut (vågade inte riktigt använda gammal bacon mitt i rötmånaden...) så det var bara att springa över till lilla grannen som så vänligt delade med sig. 

Recept på Helstekt fläskytterfilé med bacon- och lökbakad potatis, 4-6 portioner
1 fläskytterfilé, ca 800 g efter putsning
Färsk eller torkad salvia
Chili explosion
Salt och svartpeppar
Smör
1 kg fast potatis
1 paket bacon
3 gula lökar
En skvätt olivolja

Gör så här:
  1. Skölj potatisen skiva & lägg på smord ugnsplåt.
  2. Strimla baconet, fördela över potatisen och skvätt över lite olivolja. Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter.
  3. Ansa fläskytterfilén, skölj och torka av. Snitta köttet och krydda i skårorna med salvia och chili explosion.
  4. Stek filén till fin färg runt om i en stekpanna i lite smör. S&P
  5. Skiva löken.
  6. Ta ut plåten med potatis och bacon, lägg i löken och vänd runt. Gör plats för köttet i mitten av plåten. Ställ köttet på plåten och sedan in i ugnen igen i ca 20 minuter. Kolla köttet så att det inte blir för torrt. Om potatisen behöver mer tid för att bli klar, ta ut köttet och linda in i folie så länge.
  7.  Servera med någon grönsak, vi tog broccoli denna gången.

    Jag hade köpt sweet heat BBQ som jag pepprade runt om köttet och det blev riktig ok. Så har ni den hemma så kör på det vet ja.


Receptkälla: http://lottakruse.blogspot.se/
Kram Lottzy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!