onsdag 28 december 2011

Ryggbiff med trattkantarellsås, men gratis är bäst...

Ryggbiff med hasselbakspotatis och trattkantarellsås.
Var väldigt väldigt sugen på biff, dessutom låg trattisarna i frysen och kände sig alldeles bortglömda. Jag åkte därför till Kvantum Norremark och köpte finfina ryggbiffar. De har så himla bra kött där. Dessutom fick vi en liten gratis entrecotebit som gjorde mina barn enormt entusiastiska över måltiden. Fick lyssna undefär 400 gånger på hur snäll han var som GAV oss en bit kött. Givetvis var entrecoten överlägsen ryggbiffen enligt det yngre gardet.  Själv var jag väldigt nöjd med min fina ryggbiff. Till biffen serverades hasselbackspotatis med parmesan och trattkantarellsås. Tänkte att här får ni receptet på såsen:

Recept på trattkantarellsås
200 gram trattkantareller
1 vitlöksklyfta
1 msk vetemjöl
2 dl vatten
2 dl vispgrädde
1 msk grönpeppar
1 tsk fransk senap
1 1/2 msk kalvfond
1 tsk kinesisk soja
1/2 dl hackad persilja.
1 msk konjak (om man vill, jag vill)

Gör så här:
1. Hacka svamp och vitlök. Fräs i smör
2. Strö över mjölet och rör om
3. Späd på med vatten och grädde
4. Tillsätt grönpeppar, senap, kalvfond, soja och persilja
5. Låt koka i ca 5 minuter.




Trattkantarellsåsen





Finfina!
Tips: Vill man ha något smidigt och ganska enkelt till nyår så funkar det här abesolutely.
//Lottzy





1 kommentar:

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!