fredag 30 december 2011

Saffranskaka med kaneltäcke i mellandagarna, bättre sent än aldrig.



Saffranskaka med kaneltäcke.
 Till första advent och några gånger till i december brukar jag göra den här underbara kakan, saffranskaka med kaneltäcke. I år blev det ju ingen ordning eller reda med någonting så nu fick jag panikbjuda på fika så här i mellandagarna så att jag med gott samvete kunde mumsa i mig den här godingen åtminstone en gång. 
Saffranskaka, min bit tagen
Recept på saffranskaka med kaneltäcke
100 gr rumstempererat smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
4 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 påse saffran
3 dl filmjölk


Gör så här:
1. Rör smör och socker pösigt.
2. Tillsätt äggen, ett i taget.
3. Blanda mjöl, bakpulver med saffran och filmjölk.
4. Häll i en smörad och bröad form med löstagbar kant.
5. Grädda på galler i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter, 175 grader.
6. Medan kakan gräddas så blandas följande ingredienser till en grynig röra:
200 gr  rumstempererat smör
1 dl råsocker
3 dl vetemjöl
2 msk kanel

7. Ta ut kakan och strö över röran och grädda ytterligare i 30-45 minuter. Kakan ska inte vara kladdig.


//Lottzy


Ps tack till Christina som tog med den här till fikat en gång!

1 kommentar:

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!