fredag 15 juli 2016

Lax med rostad potatis och honungsdressing

Lax med rostad potatis och honungsdressing
Även om regnet står som spön i backen så kan man kanske få lite sommarkänsla om man gör lite sommarmat tänker jag. Mycket gott blev det tycker jag allt och ja lite somrigt blev det allt också.



Recept
Lax med rostad potatis och honungsdressing, 4 pers
800 g småpotatis

150 g sockerärtor
1 st morot
1 st rödlök
500 g laxfile
1 citron
1/2 dl persilja
salt och peppar



Dressing
1 msk olivolja
2 msk honung
1 msk dijonsenap
1 msk kapris
saft av 1 citron



Gör så här:
1. Dela potatisen och lägg i en ugnsfastform, blanda med olivolja, sop.
Rosta i ca 25 minuter i 250 grader.

2. Skala och hyvla moroten. Koka grönsakerna i 1-2 minuter och skölj i iskallt vatten

3. Skala och skär löken i 1/2 cm tjocka skivor

4. Blanda ihop ingredienserna till dressingen och krydda med salt och svartpeppar.

5. Skär laxen i kuber. Skär citronen i 1/2 cm skivor.

6. Stek citronskivorna så de får vacker färg 1-2 minuter. Ta upp stek laxen i ca 5 min. Krydda med sop. Tillsätt morot, sockerärtor sista minuten.

7. Blanda potatis, grönsaker och persilja på ett stort fat. Toppa med lax och garnera med lök och citronskivor.
8. Ringla över dressingen




Honungsdressing till lax

1 kommentar:

  1. Enkla, rena smaker. Jag blir hungrig när jag läser - vilket kanske var meningen. Särskilt det där med stekt citron. Jag har grillat citrusfrukten tidigare men aldrig kommit på att steka den i en panna...
    //Roland

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!