fredag 1 augusti 2014

Pavlova de lux!


Pavlova med smörkräm och färska bär.
Det har uppstått en liten bulle på min mage som inte var där för några veckor sedan. Jag kan till viss del skylla på den här desserten, Pavlova med smörkräm och bär, faktiskt. Som jag ätit, hrmm låt mig tänka 5 gånger på kort tid... Väldigt god och fantastiskt bra när man kan förberedda nästan allt dagen innan eventuella gäster kommer. Dessutom är den ganska behaglig att titta på också = )

Recept
Pavlova med smörkräm och bär, 4 pers

Maräng
2 ägg
1 dl strösocker
2 dl ricekrispies

Smörkräm
2 äggulor
0,5 dl socker
0,5 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
45 g smör

Garnering
3 dl vispgrädde
Bär och frukt

Gör så här:
1. Vispa äggvitorna med sockret till ett hårt skum
2. Vänd ner rice krispen försiktigt i marängen
3. Spritsa ut maränger till 4 runda kakor på ett bakplåtspapper. Grädda i 125 grader i 60 minuter.
4. Blanda äggulor, socker, grädde, mjöl och smör i en kastrull. Låt sjuda på svag värme tills det tjocknar. Låt sedan svalna i kylen.

Hit går allt att förbereda t ex dagen innan.

5. Vid servering (eller gärna en halvtimme/timme innan) bred först på smörkrämen, sedan vispad grädde och garnera med olika bär och eller frukter.

Pavlova de lux på rad

De som sällskapat mig i intaget av denna dessert ligger i spannet mellan 2-45 år och fick godkänt rätt över faktiskt.

Det har uppstått en liten utmaning med min syster där vi bjuder varandra på olika former av Pavlova så har ni något recept med en twist så please give it to me!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!