fredag 3 januari 2014

Halstrade pilgrimsmusslor med kapris- och pistaschvinägrett tillnyårsförrätten

Halstrade pilgrimsmusslor.
Som vanligt firades nyår med två andra familjer som liksom vi verkligen uppskattar god mat med tillhörande dryck. Rätterna går runt i gänget så att säga och i år var det på min lott att fixa förrätt. Fick passa på att göra pilgrimsmusslor som jag varit sugen på ett bra tag nu, det är ju så gott. 

Halstrade pilgrimsmusslor med kapris- & pistaschvinägrett.
12 pilgrimsmusslor

Vinägrett
2 msk citronolja
2 tsk citron, pressad
Några droppar flytande honung
4 tsk kapris
2 tsk pistaschnötter
Flingsalt, efter smak
Nymald svartpeppar, efter smak


Frasiga ostpinnar.
1 st fryst smördegsplatta
1 st ägg uppvispat
1 dl Västerbottensost, riven
Flingsalt, efter smak
Gör så här:
1. Vinägrette: Hacka pistagenötterna och rör sedan ihop vinägretten och smaka av med salt och peppar.


2. Ostpinnar: tina smördegsplattan och skär den på längden till 6 remsor.
3. Pensla remsorna med ägg och doppa dem i osten och flingsalt.
4. Vrid och lägg dem på plåt med bakplåtspapper.
5. Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 12 min tills de har fin färg.

6. Vid servering: torka av pilgrimsmusslorna och pensla dem med lite olja.
7. Grilla eller stek ca 1 minut på var sida.
8. Salta och peppra efter smak.
9. Servera direkt med rumstempererad vinägrett.
Jag garnerade med lite krasse också.

Nyårsmenyn!
Det här receptet har körts på halvåtta hos mig men jag åt det hemma hos Larssons och njöt då i fulla drag. Verkade som om nyårsgänget också tyckte att det var gott = )


1 kommentar:

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!