söndag 22 december 2013

Skumtomtefudge

Skumtomtefudge

Det här receptet har legat och skräpat bland utkasten sedan förra julen, men då blev det aldrig av att jag verkligen gjorde det. Men detta året bjöd Moa på jobbet på dessa och de var verkligen goda, även utblandad form de där små rackarna. Jag har för övrigt slagit alla rekord i skumtomteätning i år, osäker på om det är ett bra eller dåligt rekord. Några kunde jag ju i alla fall offra i fudgen...

Skumtomtefudge
12 skumtomtar klippta i bitar
2 dl strösocker
1 dl grädde
50 g smör
150 g vit fint hackad vit choklad

Gör så här:
1. Klä en ugnsform cirka 18 x 24 cm med plastfolie. 

2. Blanda skumtomtar, strösocker, grädde och smör. Koka upp, och låt det koka samman, rör då och då så att det inte bränner fast. 
3. Blanda i chokladen och rör tills det har blivit en tjock blank smet. Rör tills det svalnat av lite. 
5. Häll upp fudgen i den förberedda formen. Låt fudgen svalna och stelna helt, skär upp i bitar. Förvara i kylskåp. 
Tomtefudgeaction
Dessa gjordes i går, i dag ska jag göra mintchokladfudge. Åh vad mycket gott det finns, måste nog åka och träna också...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!