onsdag 28 mars 2012

Räkor i panna - ungdomsrätt numero uno.

För en smärre evighet när jag gick i gymnasiet så var det här en rätt som vi hade på tjejmiddagar. Vi tyckte att det var så fantastiskt gott och vi kände oss galet vuxna och belevade när vi själva lagade middagen till vinet som vi drack. Jag gör den här rätten emellanåt och jag tänker alltid på "gymnasiegänget" då. Det är lite kul och man undrar lite vad blev det av alla?


Recept 
Räkor i panna, 4 pers (igen ganska små portioner så som de var på 80-talet)
1 purjolök
3/4 gurka
3 msk tomatpuré
1/2 tsk curry
2 krm vitlökspulver (erkänner att jag tar färsk vitlök nuförtiden)
S&P
250 gram skalade räkor
1 dl vispgrädde
1 knippe dill


Gör så här:
1. Skär purjon i cm långa skivor, fräs.
2. Lägg i allt utom räkor och dill, puttra 10-15 minuter
3. I med räkor och dill , låt koka upp.
4. Servera med ris och sallad
Kram Lottzy
Min gamla gymnasieskola, Olympia
Tänk vad många gånger man gått in genom de här dörrarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!