lördag 29 oktober 2011

Appen sa: Kokoskyckling med chili och jordnötssås


Kokoskyckling med chili och jordnötssås a la app.
Ibland när fantasin tryter så använder jag mig av min favoritapp "tasteline" och där hittade jag denna dag recept på Kokoskyckling med chili och jordnötssås. Den verkade lagom avancerad, så inom Ica och fylla på med jordnötssmör, sen var det bara att kavla upp armarna.
Recept på Kokoskyckling med chili och jordnötssås                       
4 st kycklingfiléer
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
1 tsk sambal oelek
1 msk rapsolja
salt
1 msk farinsocker
2 msk soja
1 msk kycklingfond
1 tsk pressad citron
3 msk jordnötssmör
4 dl kokosmjölk lätt



Gör så här:
1. Skär kyckling i bitar. 
2. Hacka lök och finhacka vitlöken. 
3. Fräs kyckling och lök i olja tills de fått färg. 
4. Tillsätt sedan vitlök och fräs ytterligare två minuter. 5.Tillsätt salt, sedan sambal, socker, soja, kycklingfond, citronsaft, jordnötssmör och kokosmjölk. 
6. Låt koka 15 minuter på svag värme. 

Jag serverade med basmatiris och lite sallad.


Receptet hittade jag som sagt på tasteline och det fick en 10:a och 2 8:or av juryn.



//Lottzy

4 kommentarer:

  1. Mmmm, lät gott med jordnötssåsen. Kanske lite starkt för min känsliga mage, men man kan säkert hoppa över sambal oeleken. Sonen älskar kyckling.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Så gott! Gjorde något liknande häromdagen, men detta måste jag prova också.

    SvaraRadera
  3. Ja, denna är bra till vardags. Har en annan jordnötssås som jag brukar göra när jag har mer tid som är sååå god. Ska snart göra den känner jag nu, den passar nog bättre för känsliga magar Maria!

    kram på er!

    SvaraRadera
  4. Ett av våra favoritrecept att ta till när det står still i kockhjärnorna... Så gott!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!