tisdag 23 augusti 2011

Min nya kärlek: Risonisallad här med heta kycklingspett och Hayidari.

Middagen till familjen L bestod som tidigare nämnts av Heta kycklingspett med risonisallad och turkisk Hayidari. Allt detta har jag snott från ett  litet häfte som arla gett ut om att grilla turkiskt. Jag har därför fått en ny kärlek, risonisallad, man kan i princip ha den till allt...


Risonisallad med heta kycklingspett och Haydari.

Recept Risonisallad, 4 port
2 dl risoni
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 gurka
1 dl hackad slätbladig persilja
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
150 g fetaost
kärnor från ½ granatäpple

Gör så här:
1.Skala och hacka lök och vitlök.

2.  Fräs hälften i smör i en kastrull. Tillsätt risoni, 1 liter vatten och 1 tsk salt. Låt koka ca 10 min. 

3. Häll av vattnet och rör i olja. Låt kallna. 

4. Dela gurkan på längden. Kärna ur och skär den i tjocka skivor. 

5. Rör ner gurka, persilja, salt, peppar och resten av lök och vitlök i risonin. 

6. Smula ner osten. 

7. Rör i granatäppelkärnor vid serveringen. 

Risonisallad <3

Recept 

Heta kycklingspett, 4 port
800 g kycklingfilé
SoP

Glaze:
2 msk  Smör-&rapsolja
2 tsk kinesisk soja
2 tsk spiskummin
rivet skal av 1 citron
2 tsk chiliflakes
2 pressad vitlöksklyfta

Gör så här: Salta, peppra och stek filéerna runtom i smör-&rapsolja ca 5 min. Låt kallna. Rör ihop glazen och blanda med kycklingen. Trä upp på blötlagda träspett. Värm dem på grillen ca 5 min.


Recept 

Hayidari, 4 port
2 dl matyoghurt.
½ dl hackad dill
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk honung
2 krm salt


Gör så här:                                                                                                                  

Blanda yoghurten med dill, vitlök, honung och salt.


Hayidari
Testa, lovar att ni också kommer att bli en smula förälskade!

//Lottzy


1 kommentar:

  1. Risoni har vi aldrig provat av någon märklig anledning? Men granatäpple, så himla gött!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!