fredag 29 juli 2011

Laxburgare med mangosalsa som tröst för svidande förlust...

Underbar laxburgare med mangosalsa.
Några timmar innan familjen A skulle komma på middag utmanade vi dem på en runda minigolf innan maten. De antog utmaningen och vi startade med glatt humör på golfbanan. Alltså det är väldigt väldigt många banor i minigolf... Vem kom på att det skulle vara 18 banor? De första 10 är jätteroliga sedan går det utför både resultat- och humörsmässigt... Men man kan ju inte ge sig eller hur! Och se där vi spöade familjen A :-) Nu var det inte direkt min förtjänst men ändå...

Väl hemma så startade vi med lite mousserande vin som vi köpte när vi var i Österrike. Sedan fick barnen hemmagjorda hamburgare och när de var mätta och goa så var det dax för de vuxna och hugga in på huvudrätten, laxburgare med mangosalsa till det blev det lite rosévin. Eftersom det är en ganska lätt rätt så fick det bli lite mastigare efterrätt, blåbärstårta. Recept på blåbärstårtan kommer snart i ett annat inlägg, det finns ju gränser för hur mycket man orkar skriva på en gång, ursäkta mig. Här kommer nu receptet på dessa underbar laxburgare i  alla fall.

Recept
Laxburgare med mangosalsa, 4 pers
800 g skinn- och benfri laxfilé
3 jalapeños eller chilipeppar
1 1/2 tsk salt
rivet skal och pressad saft av 1 1/2 lime
1 1/2 msk potatismjöl
3 dl matyoghurt
1-2 mango
2 salladslökar

Gör så här:
1. Mixa laxen i matberedaren.
 2. Kärna ur och finhacka pepparen. 
3. Blanda hälften av pepparen med laxen, salt, limeskal, mjöl och 1 dl yoghurt till en färs. 
4. Forma färsen till 4 stora biffar. 
5. Skala, kärna ur och hacka mangon. 
6. Finstrimla salladslöken. 
7. Blanda mango, salladslök och limesaft med yoghurten och pepparen som är kvar. Stek laxburgarna i smör ca 2 min på varje sida. 

Servera i hamburgerbröd med salsan och en sallad av ruccola, avokado, salladslök och körsbärstomater.

Laxburgare redo för servering.
Ja jag gjorde mina hamburgerbröd själv och har men tid så tycker jag absolut att det är värt det, de blir så mycket godare än de där torra stackarna man köper. Recept kommer i nästa inlägg om ni har riktig tur:-)

//Lottzy

2 kommentarer:

  1. Oooooo, vad gott det ser ut! Vi hade tänkt grilla hemmagjorda vanliga hamburgare i morgon, men nästa gång ska jag ha dessa i tanken.
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Lovar, du kommer INTE att ångra dig! Fast "vanliga" hamburgare kan ju också vara vääldigt gott ibland...
    //Lottzy

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!