söndag 26 juni 2011

Bröllopstårta- lika söt som maken ;-)

Pynt med hjärta av konstnär Vilmer Löfgren
Fatta att jag och min man varit gifta i 11 år, det är ju helt otroligt! Shit vad unga vi var när vi slog till... Men jag gissar att det är ett bra tecken när man tycker att tiden gått fort! Eftersom ena halvan av oss jobbad så bestämde jag och barnen oss för att överraska maken med en tårta när han väl kom hem. Killarna fick bestämma, så det blev deras favorittårta som består av maräng, smörkräm och grädde.  Gott om energi i den :-) Lite jordgubbar fick så klart signalera att  det är sommar.


Överraskningstårta, marängtårta med jordgubbar!
Recept på 
Marängtårta med smörkräm och grädde.
Marängbotten
4 äggvitor
3 dl socker
4 droppar ättika
3 dl rice crisps

Gör så här:
1. Vispa äggvitan tills det stelnat,
2. Vispa ner socker och ättika
3.  rör i 3 dl ricecrisp med slev och bred ut på bakplåts med kanter. 
4. Grädda i ca 2 timmar i 125 grader

Smörkräm
4 äggulor
 3/4 dl socker


Gör så här:
1. Äggulor och socker sjudes tillsammans , ska tjockna
2.Ta bort från plattan och rör i 125 gram smör, rör hela tiden
( om den spricker snabbt i med en isbit och rör som en galning)
3. Låt kallna
4. Dela botten och bred på kräm + grädde på med botten och på med grädde. 
5. Garnera med frukt eller dajmkulor. MUUUUMS



Ps den är godare dagen efter tycker jag så jag gjorde 1 1/2 sats så det säkert blir en bit i morgon också...

Make sedan 11 år! <3










//Lottzy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!