tisdag 8 mars 2011

Forts fredagsmys- dags för dessert äggtoddy med eller utan sprit

Strax innan Lets dance var det dags för efterrätt, test av recept på en äggtoddy som jag såg i halv åtta hos mig. Stämningen hos Löfgrens var hög för det brukar inte vara efterrätt när det inga gäster finns till bords. Och som de njöt, de försökte till och med slicka rent martiniglasen, men där någonstans går väl ändå gränsen...
Recept Äggtoddy 4 pers
Ingredienser
4 st äggulor
4 msk socker
2 dl grädde, vispad
4 tsk vaniljsocker 
4 tsk nescafé
4 tsk kakao
4 msk mörk rom

Gör så här:
1. Vispa äggulor och socker.
2.  Vispa grädden och häll ner i äggblandningen.
3. Häll upp i portionsglas.
4. häll i 2 msk mörk rom
5.  Lägg på vaniljsocker, nescafé och kakao i små "öar".
6. Låt gästerna bland i ovanstående i toddyn och njut



Ps jag gjorde givetvis 2 varianter av toddyn två med sprit och kaffe och två utan.


Ps 2 i originalet har man spriten i äggskal, detta orkade jag inte krångla med just denna kväll så i med spriten utan krussiduller var det.

1 kommentar:

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!