fredag 18 februari 2011

Nervlugnande lax på saltbädd med pressad potatis, romsås och bönsallad

Efter en dag på jobbet med nerverna på helspänn, mina fantastiska elever presenterade sig och sina företag inför jury,  så var jag grymt hungrig. En bit lax lades på en bädd av grovsalt och jag kokade potatis som jag pressade och gjorde romsås och en variant på bönsallad till. Vi vuxna tyckte det var kalas, barnen var något irriterade över menyn. Alltså varför gillar de inte lax? Har någon recept på någon form av lax som kan gå hem hos kidsen tas detta tacksamt emot!


Recept 
Lax på saltbädd
600 gram lax
grovsalt
citronjuice
sop

Täck botten på en ugnsform med grovsalt, på med laxbiten (måste ha skinn på sig). Pressa över citron och på med sop. In i ugnen på 150-175 grader i ca 20 minuter (min bit var typ djupfryst och tog evigheter...)

Recept Romsås
2,5 dl romsås
röd stenbitsrom
citronjuice
dill
persilja
gräslök
1/4 finhackad rödlök
1 knivsudd cayennepeppar
sop
Blanda allt och låt dra en stund

Bönsallad
1 kartong bönor, väl sköljda
1/2 rödlök, hackad
1 avokado i bitar
1/2 paket fetaost, smulad
saften av en halv citron
sop

Blanda allt och låt dra en stund

Pressad potatis till blev mums!
Sedan åt jag fyra bitar mörk choklad med "a touch of salt" i smyg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!