onsdag 16 februari 2011

Geografi med Filippinsk pippi

Filippinsk pippi var en av de första maträtterna om inte den första som jag lagade och bjöd, mamma och syster på. Det var läääänge sedan men den dyker fortfarande upp emellanåt på vårt middagsbord. 

Barnen undrade genast vart just den här kycklingen kom från?
- från Sverige svarade jag, 
- jaha, men var är den född? 
- Ja i Sverige. 
- Jaha varför heter den då filippinsk pippi, 
- Ja jag vet inte receptet kommer kanske från Filippinerna (troligtvis inte...) 
Så var middagsdiskussionen igång, vart ligger då Filippinerna? Det är ALDRIG tyst när vi äter middag det är en sak som är säkert.

Recept
Filippinsk pippi, 4 Portioner

1 Kyckling eller fyra kycklingfiléer

Sås
1 msk Smör/margarin
1 msk Mörk fransk senap
2 msk Soya
1 1/2 msk Torr grovstött grönpeppar (ev. mindre mängd)
4 dl Crème fraiche

Till servering
Jordnötter (mycket jordnötter ska det vara hälsar kidsen, gärna några i handen också...)

Gör så här:
Stek kycklingen och låt den kallna. Bena ur och lägg kycklingköttet i en eldfast form.

Smält matfettet och rör ner resten av ingredienserna till såsen. Låt såsen sjuda. Häll såsen över kycklingköttet och låt det hela stå och dra några timmar.

Före serveringen värms rätten i ugn, 200°C i cirka 15 minuter. Strö över jordnötterna och servera med ris och en fräsch sallad.

Betyg för filippinen blev, 7,8,9

Ps har man bråttom som jag brukar ha så gör jag bara såsen och serverar direkt utan allt dragande och ugnande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!