måndag 28 februari 2011

Frieri till småprinsar genom fläskfilé med ädla champinjoner.

Nyss hemkommen från en vecka i fjällen och kylskåpet gapar tomt. Maken är iväg på grisabad så det är bara jag och mina småprinsar som ska ha lördagsmat denna afton. Hastar iväg till ica och hittar fläskfilé till ett bra pris. I med ett gäng champinjoner och grädde i korgen så blir det något som går hem hos min kritiska jury tänker jag.

Väl hemma har jag turen att hitta en bit ädelost i frysen och creme fraiche i kylen det blir en snabb och schysst lördagsmiddag hoppas jag. Och det blev det, 10 poängare från samtliga två jurymedlemmar, så det blev stor utdelning för denna snabbimproviserade middag,  fläskfilé med ädla champinjoner.



Recept fläskfilé med ädla champinjoner , 4 pers
550 gram fläskfilé
250 g champinjoner, skivas
2, 5 dl grädde
1, 5 dl creme fraiche
en bit ädelost (t ex kvibille gräddädel)
0,5 dl vitt vin
1/2 buljongtäning
1/2 tsk soja
sop

1. Putsa och skiva fläskfilén
2. Bryn champinjonerna och filen, sop (jag körde dubbla pannor för snabbast möjliga middag)
3. Över med allt i en och samma panna
4. I med grädde, vin, cremefraiche, buljong, ädelost, soja och sop
5. Serveras lämpligen med någon form av potatis t ex klyftisar och sallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!