torsdag 24 februari 2011

Fjälladdning med köttfärspermentier


Detta är en rätt som är sååå bra att förbereda och frysa in. Jag gjorde stora laddningar när jag skulle få smått och nu körde jag en rejäl omgång till sportlovets skidsemester. Frys in i aluminiumformar så är de så gott som klara när magarna kurrar efter en härlig dag i backen. Gott är det också. Lite likt shepards paj fast lite fräschare ändå. Ett gäng broccoli hör också till tycker jag.

Recept köttfärspermentier
1 kg nötfärs
3 gula lökar, hackade
2 klyftor vitlök, pressade
1 dl vitt vin (matlagningsvin funkar)
1 dl vatten
1 köttbuljongtärning
2 tsk paprika pulver
sop

Gör så här:
Fräs nötfärs och lök, i med resterande ingredienser och låt puttra i ca 10 minuter

1,5 kg potatis
mjölk ca 3-4 dl
lite smör
1 dl riven ost
sop


Gör så här:
1. skala och kvarta potatisen, 
2. koka i ca 10 minuter
3. i med smör, mjölk, sop och ost.
4. kör med elvisp tills det är en bra mos.

5. Lägg köttfärsen i en ugnsfast form (eller aluminiumform) 
6. Bred moset ovanpå
Hit kan man förbereda och frysa in

7. strö riven ost ovanpå
8. Gratinera i ugnen i 10-15 minuter
9. Strö över persilja

Samuel och Vilmer gav 10:or, maken en 8:a - nice.

2 kommentarer:

  1. Men, har ni inte kommit iväg än? Ser mycket gott ut på bild - men Shepherds pie, blä! Det vill till att det är bra mycket fräschare om det där ska var något för kinkiga madame C;)
    Kram i backen!

    SvaraRadera
  2. Jo visst, jag körde med sådan där "timer-funktion" så vi var i fjällen och åt när inlägget kom ut, kul!

    Det är mycket gott, lovar och inte så farligt onyttigt förutom osten, men det tar man ju så mycket man vill ha liksom...

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!