lördag 8 januari 2011

Vårrullar i ensamhet 8/1 2011


Resten av familjen är och åker skidor och jag har efter hård träning och shopping gjort mig förtjänt av lunch! Det blev vårrullar som låg och väntade på mig i frysen. De är jättebra att göra en rejäl laddning och sedan frysa in och plocka fram vid behov. Poäng för den här rätten varierar i familjen från 3-10. Minstingen gillar det inte medans den store älskar hemmagjorda vårrullar. Jag och min syster blev alltid överlyckliga när vår mamma gjorde dessa.



Recept
1 liter mjöl
1 liter vatten
2 ägg
1 msk olja
blanda ihop så som pannkakssmet och låt stå över natten.
nästa förmiddag steker man smeten så att de blir som pannkakor

Fyll "pannkakorna" med:
1/2 kg oxfärs
1 purjolök, hackad
ett gäng finhackade champinjoner alt en burk champinioner
vitkål som hackas i små bitar
soja
salt och peppar.
stek fyllningen och lägg sedan lagom mängd mitt på pannkakan och vik sedan ihop till ett paket.

Frys in de du inta ska ha. De du vill käka direkt penslas med olja och skjuts in i ugnen på 225 grader tills de blivit varma, knapriga och fått en fin färg.

Soja och curry i massor så blir det kanon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!