söndag 9 januari 2011

wokade grönsaker med sesamlax och teriyakisås 9/1

Var väldigt sugen på lite wokat i dag, gav mig in i två affärer i jakt på lite fräscha grönsaker, men icke...
Det fick bli en quick and dirty variant. Köpte en påse av icas wokgrönsaker och la i lite mer gott.

Recept
4 portionsbitar lax ca 600 gram
teriyakisås
sesamfrön
sop

Häll över lite god teriyakisås på laxbitarna och strö över sesamfrön, sop.
In i ugnen på 160 grader cirkus tills laxen är nästan genomstekt 10-15 min.

Under tiden hackade jag:
1/2 röd chili
1/2 röd paprika
2 klyftor vitlök
1 rödlök i halvmånar
1 avokado i halvmånar

Fräste wokpåsen tillsammans med alla övriga grönsaker utom avokadon, la i lite fler broccolibuketter
rev i limeskal och färsk ingefära

efter en liten stund la jag till:
limesaft från 1 styck lime
en skvätt fisksås
japansk soja
en nypa socker
sop
när allt var färdigt efter några minuter la jag i avokadon och vände runt.

Under tiden hade jag även kokat äggnudlar som nu var färdiga och droppade i lite sesamolja för att få lite smak på dessa
Upp på tallrikar och laxen var ju också klar så upp med den också och på med mer teryiakisås om man så önskar.



Ingen gourmetmat men ett bra alternativ till annan snabbmat! Hela middagen tog ca 20 minuter, det är ok det.
Barnen hatar lax (fattar inte det men jag ger mig inte...) men glufsade i sig av grönsaker och nudlar, betyg blev en 7:a och två 8:or av familjen. eventuellt så är de extra snälla nu när jag börjat blogga ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!