måndag 24 januari 2011

Söndag med mumsig överraskning

Steg upp först i familjen denna söndagsmorgon och fick lust att överraska famlijen med amerikanska pannkakor. Eftersom jag fick boken One more Slice av Leila i julklapp så testade jag ett recept där.


De blev bra tyckte jag, ev lite mycket sockerkaksaktig i mitten, barnen var supernöjda i alla fall.

AMERIKANSKA PANNKAKOR À LA LEILA
ca 8 st

3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk strösocker
½ tsk salt
2 msk smör
2 ½ dl mjölk (helst fetthalt 3%)
1 ägg
smör till stekning (allra helst riktigt smör)
Jag la till blåbär som jag tinade och rörde i allra sist.


Såhär gör du
1.Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke.
2.Smält smöret i en gryta och ta sedan bort grytan från spisen.
3. Vispa ner mjölken och ägget.
4. Blanda ner vätskan i de torra ingredienserna och rör till en jämn, tjock smet.
5. Grädda pannkakorna i smör i en stekpanna. De ska bli fint gyllene på båda sidorna.

Jag serverade de nygräddade pannkakorna med flytande honung men man kan givetvis ha lönnsirap, sylt, grädde och eller glass till. Om du inte ska äta pannkakorna på en gång är det bra att lägga dem i ugnen på 100 grader tills alla vaknat..



Ps finns det något härligare än när barnen kommer morgonrufsiga och överlyckliga nerstormandes för trappan. Det blir ju inget annat än en bra söndag av det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!