fredag 28 januari 2011

Kalasmöte med citron- och limekaka


Snart är det dags för 9-års kalas och denna gång ska vi ha det tillsammans med bästisen. Mycket spända och förväntansfulla killar var det när föräldrarna skulle ha planeringsmöte och umgås lite för första gången. Eftersom vi skulle planera vad vi skulle ha för aktiviteter och godsaker på kalaset tyckte jag det var bäst att göra något gott till kalasmötet så vi inte bara skulle sitta och prata om kakor utan att få sätta tänderna i en samtidigt, det är väl annars det som kallas tortyr?! En citron- och limekaka blev det. Vispad grädde till blev det också. Och trevligt blev det också!

Första gången jag åt denna kaka var hemma hos min underbara vän som gick bort i somras endast 36 år gammal. Hon har verkligen lämnat ett stort tomrum efter sig och jag tänker på henne så gott som varje dag. Kakan är liksom hon var söt, god och fräsch. Åter igen mat och minnen!

Recept
Citron- och limekaka


Ingredienser
12-14 bitar
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g Arla smör
1 äggula

Fyllning:
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl Arla Ko vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
rivet skal och pressad saft av 1 lime och 1 citron

Garnering och servering:
1 skivad lime
1 msk florsocker
3 dl vispgrädde
Gör så här
Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Vispa ägg och socker pösigt. Rör i resten av ingredienserna till fyllningen. Häll i pajformen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt kallna. Garnera med limeskivor och sikta över florsocker. Servera med vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!