onsdag 29 maj 2013

Kycklingfilé i oreganosås till morsdagslunch.

Kycklingfilé i oreganosås
Verkade inte vara någon som tänkte passa upp mig direkt på morsdag. Jag vaknade först och inväntade resten av slöfockarna vilket innebar att jag fick fixa min egen frukost. Till lunch verkar heller ingen riktigt fattat grejen med att skämma bort mor sin. Jag gör en enkel kycklingrätt så jag inte behöver jobba ihjäl mig i alla fall. 

Recept kycklingfilé i oreganosås
4 kycklingfileér
1 dl vetemjöl
2 klyftor vitlök
2 1/2 dl grädde
1 msk kycklingbuljong
2-3 tsk oregano
1 1/2 msk balsamvinäger
S&P

Gör så här:
1. Skär varje kycklingfilé i 3 bitar på längden. 
2. vänd runt kycklingbitarna i mjöl, salta och peppra
3. Skala och hacka vitlöken.
4. Bryn kycklingen runt om i smör i en stekpanna, salta och peppra.
5. Blanda grädde, buljongtärning, oregano och balsamvinäger. 

6. Fräs kycklingen lägg i vitlöken en liten stund på slutet, häll på såsen och låt allt koka under 5-10 minuter. Vänd på kycklingen efter halva tiden.

Vi serverade quinoa till, det var gott!

Jag hoppades dock på en middagsbjudning framåt kvällen, vilket jag också fick. Och presenten är jag nöjd med, fräscha sommarfötter ska det bli redan i morgon! Ja så helt hopplösa är de väl inte ändå ;-)
Kram Lottzy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!