söndag 4 november 2012

Öppen lasagne med spenat och mandelpesto - från en vän till en annan.

Fick den här rätten öppen Lasagne med spenat och mandelpesto av min väninna som gjort den från en kokbok (om jag vore din hemmafru) som hon lånat av mig som jag fått av en annan vän som var med på middagen och nu bjöd jag den till några andra vänner. Hängde ni med?

I vart fall en mycket trevlig rätt, helt i min smak! Enda nackdelen är att den kallnar snabbt så värm tallrikarna och se till att gästerna sitter redo vid bordet.

Öppen lasagne med spenat och mandelpesto, 4 pers
50 g smör
1 dl mandel
1 tsk honung
2 ekologisk citron, zest och några droppar saft
2 stora gul lök
2 vitlöksklyftor
500 g portabellasvamp (eller skogschampinjoner)
8 skivor serranoskinka 
400 g färsk spenat
1 burk ricotta, ca 250g 
4 lasagneplattor, färska

Gör så här:
1. Rosta mandeln hårt i torr stekpanna. Krossa i matberedaren.
2. Smält smöret. Slå bort den grumliga bottensatsen och låt det klara smöret bubbla någon minut på låg värme tills det luktar som knäck.
3.Tillsätt citronzesten till smöret, i med mandelkross och honung. Smaka av med salt och håll varmt (låg värme).
4. Hacka lök och vitlök. Svetta den genomskinlig i lite smör eller olja. Tillsätt fint skivad svamp och skinka, och stek tills svampen fått lite färg.
5. Koka upp vatten till lasagneplattorna.
6. Tillsätt under tiden spenaten till svamp-och lökblandningen och stek tills den sjunkit ihop. Salta och peppra (mycket svartpeppar tycker jag).
7. Koka pastan mjuk, ta upp och lägg på tallrikar. Lägg spenatfyllningen på halva pasta-arket, toppa med en rejäl sked ricotta och svep över resten av pastan 
8. Skeda över varm mandelpesto och servera omedelbart.

Till detta serverade jag ugnsrostade morötter och palsternackor som jag marinerade i sesamolja för att få lite tuggmotstånd i rätten. Och ett gott rödvin såklart!

Vill man ha det hela vegetariskt så är det ju bara att skippa skinkan = )

Desserten blev Geishapannacotta med Geishafluff. Sedan var alla mätta, lovar!

Ps jag vet att alla bilderna är kassa, det är så svårt att fota nu när det inte är sol på kvällarna...
Kram Lottzy

3 kommentarer:

  1. En vänskaplig middag med andra ord:)
    Vi har haft den kokboken i bokhyllan över ett år nu och fortfarande inte kockat till något från den, suck. Fast den är rolig att titta i:)

    SvaraRadera
  2. Vad spännande och gott det lätt! Det måste provas :)

    SvaraRadera
  3. Lät riktigt spännande och måste såklart testas!

    Lena från Make Ahed food

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!