tisdag 18 september 2012

Indiska köttbullar som enkelt blir glutenfria och ev laktosfria för den delen.

Indiska köttbullar med koriander
Skulle ha gäster där någon inte tålde gluten och en annan inte laktos så det blev ju lite huvudbry för en annan som inte tänker på det annars. Min vänliga kollega hjälpte mig snabbt ur denna knipa genom att dels skicka två länkar med glutenfria receptsidor samt trycka ut ett recept  på dessa indiska köttbullar, som låg på mitt skrivbord morgonen därpå. Tack Erik! Nu ska jag testlaga lite så kan allergiska familjen komma när som helst! Det här receptet blir ju glutenfritt om man använder sig av glutenfritt ströbröd och laktosfritt blir det ju om man använder laktosfri grädde.

Recept 
Indiska köttbullar, 4 pers
400 g nöt- eller blandfärs
3 msk ströbröd
2 dl mjölk
1 tsk salt
1 tsk Garam masala
1 pressad vitlöksklyfta
färsk koriander eller persilja

Sås:
3 dl matlagningsgrädde
1 köttbuljongtärning
1/2 tsk Garam masala
1/2 tsk gurkmeja
SoP
ev lite maizena att reda med.

Görs så här:
1. Blanda ströbröd och mjölk och låt det svälla ca 5 min.
  • 2. Rör i salt, garam masala, vitlök och färsen.
  • Arbeta färsen smidig och forma till stora, ovala köttbullar.
  • 3. Stek dem i en stor stekpanna runt om, ca 5 min. Plocka ur och lägg i lite folie medan du gör såsen.
  • 4. Häll i grädden och lägg i buljongtärningen.
  • 5. Krydda med garam masala och gurkmeja. (jag hällde i lite persilja också)
  • 6. Lägg tillbaka köttbullarna och låt puttra tills de är färdiga, några minuter sådär.
  • 7. Strö över grovhackad koriander (eller persilja.)

Till det här serverar man så klart ris. Jag använder nästan alltid basmatiris, tycker det är godast.

Först rynkade sönerna på näsan och tyckte att jag gott kunde hålla mig till vanliga köttbullar, men efter några tuggor så var de lyriska och tyckte att dessa var minst lika goda. 10 poäng från båda småkillarna och en 8 från den stora. Jag avkrävdes också löfte om att göra denna rätt snart igen. succé alltså!
Kram Lottzy


2 kommentarer:

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!