fredag 17 augusti 2012

Caipirinha, äntligen!

Caiprinha!

Var på en Soapbar i vår huvudstad i våras och fick då en så sjukt god caiprinha och ända sedan dess har jag velat göra en sån här goding hemma. Meeen då måste man ju ha sockerrörssprit och eftersom man är smålänning så kan man icke köpa detta på bolaget. Så jag har jagat Cachaca i många olika länder och taxfrees men antingen så fanns det inte eller så var man visst tvungen att åka utanför EU för att få inhandla även om man hade den i sin hand och försökte se trevlig ut. Men i veckan så fick jag äntligen ett exemplar och det med bud från vänlig vän som var i Tyskland. Så helgens gäster var så illa tvungna att starta middagen med en liten rackare.

Caipirinha

6 cl Cachaça
Dela en halv lime i klyftor
Pressa dem i glaset tillsammans med 1-2 cl sockerlag
Häll i spriten och servera med krossad is.
Goa vänner

Om någon undrar hur man gör sockerlag så gör man så här:

Sockerlag
1 dl vatten
1 dl socker
Låt koka upp långsamt, ev en skvätt citron i.
Förvara i kylen tills drinken ska blandas.











På tal om sockerlag så kan man använda det om man vill göra riktigt fin glass eller parfait istället för vanligt socker. 
Då blir konsistensen mycket lenare och proffsigare.
Kram Lottzy

2 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar hos mig. Kul att du hittade mig så jag kan kolla in hos dig, ser inspirerande ut.
    Vi ses igen
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jo men visst,absolut, vi tar vars en tack!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!