söndag 15 juli 2012

Varm risonisallad med kräftor, sparris och citronsås till målaren.

Varm risonisallad med kräftor, sparris och citronsås.
Min man är bra på många sätt bland annat så jobbar han hårt med allt det där tråkiga som behövs göras som att måla huset. jag brukar fråga pliktskyldigt om jag kan hjälpa till med något, men hittills så har han peppar peppar aldrig tyckt att jag kan det ; ) Jag försöker skämma bort honom med lite gott käk så att jag kan inta horisontalläge i solstolen med gott samvete sedan.


Den här salladen har jag velat testa ett tag och den blev klart godkänd. Jag gillar verkligen risoni, och så gillar jag ju sparris och så gillar jag ju kräftor så det är klart, den borde ju vara god.


Recept
Varm risonisallad med citronsås.

4 1/2 dl risoni
2 små fänkål
250 g sparris
2 msk olivolja
1/2 tsk salt och svartpeppar
1 krm peppar
1 burk kräftstjärtar (à 170 g)
1 kruka dill
50 g blandad sallad/ salladsskott


Kall citronsås
2 dl matyoghurt el lätt creme fraiche
1/2 citron, juice & rivet citronskal

1 msk flytande honung
1 krm svartpeppar
1/2 tsk salt



Gör så här:
1. Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.
2. Strimla fänkålen tunt och skär sparrisen i mindre stavar.
3. Fräs fänkål och sparris i olivolja. Krydda med salt och peppar.
4. Tillsätt risoni och vänd till sist ner kräftstjärtar och hackad dill.

5. Citronsås: Riv och pressa citronen, blanda allt.

Kall citronsås
Kram Lottzy

1 kommentar:

  1. Tack för kommentaren på min blogg! Jag gillar också risoni, så användbar. Den här salladen låter jättegod!!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!