lördag 28 april 2012

Lammstek han sa och lammstek det var!

Lammstek med potatisgratäng och sallad, blir det godare?
Snygg taktik av maken, han kom hem med en lammstek här om dagen med kommentaren den här tänkte jag att du skulle göra någon dag... 
Hrmmpf, nåja lammstek han sa och lammstek det var!

Recept
Lammstek, 6 pers
1,5 kg lammstek
3 vitlöksklyftor
1/2 citron, rivet skal
1 msk herbes de provence, eller andra örter

Gör så här:
1. Putsa lammet
2. skär vitlöken i stavar
3. Gör små hål i lammsteken med filékniven och stick in vitlöken i hålen.
4. Klappa in steken med citronskal, örter, salt och peppar.
5. In i ugnen på galler 175 grader i till 65 grader. använd stektermometer. Då blir det rosa kött. Tar ca 1 timme och 40 minuter.
6. Gör under tiden potatisgratäng och sallad. 

Jag kokte potatisgratängen nästan färdig i en stor gryta och gratinerade med ost tillsammans med lammet de sista 20 minuterna så var allt klart samtidigt. Bra mycket bra.
Alla i familjen gav 10:or, jag med om man nu får betygsätta själv. Det är så fruktansvärt gott med lamm alltså.


Lammet insisterade på att få sällskap av lite vin
Om någon undrar vad jag har i min potatisgratäng så har jag:
King edward potatis ca 1,5 kg
5 dl grädde
1 gul lök
2 klyftor vitlök
1 msk kycklingfond
salt och svartpeppar
riven ost


Förutom lammstek så är ju potatisgratäng också så fruktansvärt gott och kombon är ju löjligt bra.

 Kram Lottzy


2 kommentarer:

  1. Åh, vad gott det ser ut! Min sambo tycker mycket om lamm, så det vore kul att våga göra det hemma någongång. Aha, du har kycklingfondi gratängen, det var något nytt för mig.
    Ha en fortsatt fin helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Jo men det måste du verkligen. Det är ju helt galet gott! Jag håller på maken ; )

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!