tisdag 20 mars 2012

Vardagsgryta med schnitzel, paprika och champinjoner- vardagsfavorit från oss till er.




Här kommer ett av mina bästa vardagsrecept, en enkel vardagsgryta med fläskschnitzel, paprika och champinjoner. Jag blir ofta förvånad över hur glada barnen blir av riktigt enkel mat, den här grytan får således toppbetyg av bägge killarna under 1.50. Den store han mumsar i sig glatt han med. När familjen får bestämma blir det basmatiris till, när jag får bestämma blir det bulgur. Nu får inte jag bestämma så ofta som man kanske kan tro...


Recept
Vardagsgryta med schnitzel, paprika och champinjoner, 4 pers
600 g fläskschnitzel
1 röd paprika
10 champinjoner
2 klyftor vitlök
2,5 dl lätt creme fraiche eller matlagningsgrädde
1/2 dl vitt vin (tog matlagningsvin)
ca 2 tsk paprikapulver
1/2 köttbuljongtärning
Salt och peppar


Gör så här:
1. Skär schnitzeln i lagom stora bitar.
2. Skär paprikan i bitra och skiva champinjonerna och hacka vitlöken.
3. Fräs köttet, krydda med hälften av paprikapulvret, lite salt och peppar.
4. Fräs grönsakerna lite.
5. I med resten av ingredienserna och låt småputtra lite tills riset elller bulguren är klar, ca 20 minuter alltså


Okej okej det händer att jag kanske kastar i en hackad gul lök också...

Ett bra tips att festa till vardagen lite är att göra små ristorn, det tycker iallafall mina kids är superfestligt.

 Kram Lottzy



3 kommentarer:

  1. Super gott och enkelt att göra , dock kryddade jag till det lite med lite buljong =)

    Tack för tipset =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart gjorde du det. Det gör ju jag också, fast jag glömt att skriva ut det, ändrar bums i receptet. Tack ska du ha!

      Radera
  2. Hej
    Gjorde
    Vardagsgryta med schnitzel, så himla god��. Kanon med enkla och snabba recept.
    Nu blir det att undersöka dina andra recept��

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!