söndag 11 mars 2012

Lättfrusen Philadelphiamoussetårta - avslutningen är nära, lovar.


Philadephiamoussestårta 
Snart väldigt snart ska ni slippa menyn för 40-åringen. Men huvudsyftet med den här bloggen är faktiskt att jag ska samla mina recept på ett och samma ställe så ni får ursäkta denna lååånga följetång. Som dessert blev det en lättfrusen philadelphiatårta med hallon. Det som är bra med den här är att eftersom det är lite gelatin i så gjorde det inte så mycket att gästerna inte högg in precis när jag hade planerat, den höll liksom formen hyfsat ändå. Det är bra.


Recept 
Lättfrusen Philadelphiamoussetårta, 10 pers
Marängbotten
3 äggvitor
1,5 dl socker
1 droppe ättika



Gör så här:
1. Vispa äggvitorna till ett hårt skum
2. Blanda i socker lite i taget och någon droppe ättika.
3. Spritsa ut till en rund botten, börja i mitten och jobba dig runt runt med spritsen. Jag lade ett bakplåtspapper som jag formklippt efter botten på en rund sockerkaksform.
4. Grädda i 125 grader i ca 2 timmar.
5. Är man av det lite bekvämare slaget så köper man sig en marängbotten helt enkelt.


Lättfrusen philadelphiamousse
2 st gelatinblad
1 st vaniljstång
2 dl strösocker

4 st äggulor
4 st äggvitor
200 g philadelphiaost
4 dl vispgrädde 


Garnera med hallon. 
Jag tog lite florsocker över hallonen för gottegrisarnas skull.

Gör så här:
1. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten 5 min.
2. Klyv och skrapa kornen ur vaniljstången.
3. Vispa gulorna pösiga med socker och vaniljfrön. Vispa därefter ner philadelphiaosten. 
 4.Vispa grädden i en skål för sig och vänd ner den i äggsmeten. 
 5. Lyft upp det blötlagda gelatinet och smält det försiktigt i en kastrull. Blanda några matskedar av gräddsmeten med gelatinet och blanda sedan detta med resten.
6. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ihop dem med gräddsmeten.
7. Lägg marängen i en form med löstagbar kant. Fyll på med smeten och frys tårtan minst 4 timmar. Plasta in den väl.
8. Ta ut och dekorera tårtan med bär, och temperera den ca 45 min i rumstemperatur.




 Kram Lottzy
I sus och dus ; )

5 kommentarer:

  1. Ååååh! Så underbart gott det ser ut. Detta kopierar jag direkt för att spara och bjuda på vid tillfälle :-)

    Tack för att du vill lägga till mig i din lista.
    Kram och ha en bra start på veckan

    SvaraRadera
  2. Så gott, och dessutom lätt att göra! Perfekt:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!