måndag 20 februari 2012

Coachen överraskades på alla hjärtans dag med balsamicokyckling och en massa lök!


Balsamicokyckling med lök <3
Kom hem trött men glad från en två dagars utbildning i Malmö som resulterade i att jag nu är diplomerad coach enligt ICF! 


Då står bordet dukat med ett litet kärlekshjärta från yngste sonen och en ask chokladhjärtan OCH maken står vid spisen. Det är då man blir lycklig = ) Han gjorde den här kycklingrätten som var supergod! Barnen tyckte i och för sig att löken var väldigt onödig, men det får stå för dom det...

Recept på Balsamico kyckling med lök, 4 pers
4 kycklingfiléer 
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 msk smör/olja
2 rödlökar
8-12 vitlöksklyftor
1 liten purjolök
2 tsk oregano


Sås: 
3 dl  matlagningsgrädde
1 msk balsamvinäger 
1 msk kycklingfond 
1 tsk torkad oregano 
½ tsk kinesisk soja
 ½ msk majsstärkelse


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200°.
2. Salta och peppra kycklingfiléerna.
3. Bryn dem runt om i 1 msk smör/olja.
4. Lägg filéerna i en ugnssäker form.
5. Skala rödlök och vitlök.
6. Skär rödlöken i stora klyftor och purjolöken i 3 cm långa bitar.
7. Lägg löken runt om filéerna.
8. Ringla 1 msk smör el olja över löken.
9. Strö över oregano.
10. Tillaga i mitten av ugnen 15-20 min.
11. Blanda ingredienserna till såsen i en kastrull.
12. Koka upp och låt koka 2-3 min.
13.Skär filéerna i skivor och servera med lök, sås och klyftpotatis.

//Lottzy

Receptet hittade han på arla.se. Det är en bra sight det!

6 kommentarer:

  1. Oj, så trevligt att komma hem till! Och maten ser jättegod ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Och den var verkligen god, så skönt att få bli bjuden på mat ibland : )

      Radera
  2. Så mysigt me dsån fin middag!
    Kul att du är med på frö utlottningen :-)
    O välkommen som följare jag har följt din blogg ett tag :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland blir man överraskad minsann! Tack för välkomnandet, jag brukar i och för sig vara inne och kika fast jag inte varit följare, men nu är det mer på riktigt då ;-)

      Radera
  3. Ser himmelskt gott ut!
    Kram!
    P.S. Mild chili innebär väl på ren svenska "inte fullt så starkt som det kan vara";)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och allt beror ju på vad man jämför med!

      Radera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!