torsdag 2 februari 2012

Chokladkakor med lite pärlsocker och mycket nostalgi.

Chokladkakor med pärlsocker och nostalgi


Oj vad många sådana här choklad kakor jag har ätit i mina dar... De är och förblir favoriter. Lätta att göra och försvinnande goda. Allra godast tycker jag att de är lite halvdjupfrysta. Barnen blir själaglada varje gång dessa åker in i ugnen, högsta betyg alltså på denna klassiska småkaka.

Recept chokladkaka med pärlsocker
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
200 g smör
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
pärlsocker till garnering

Gör så här:
1. Hacka samman alla ingredienser.
2. Rulla ut degen till 4 rullar och 
3. Skär lagom stora bitar och rulla till bollar.
4. doppa dem i pärlsocker och tryck till lite.
5. Grädda i ca 10 minuter i 200 grader.

Enligt receptet ska det bli 50 stycken kakor men när jag gör dom så blir det nog närmre 20... Då får man så klart plussa på tiden i ugnen lite. Men man gör som man vill en del gillar stora och en del gillar små = )
//Lottzy


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!