lördag 3 december 2011

Yoghurtsås med ingefära, honung och lime, supermat mot elaka förkylningar.

Har varit mer eller mindre dålig i över en månad nu, snart kommer pensionärerna att springa förbi mig inne på ICA... Nu får det vara nog innan rumpan hänger vid knäna och näsan misstas för adventsljus, dags att kämpa. Till lunch fick det därför bli kyckling med vitlökssmör, klyftpotatisar, ugnsrostade vitlöksklyftor och yoghurtsås med ingefära, honung och lime.


Tänker att yoghurt är bra mot magen som ju är viktig för immunförsvaret, vitlök, ingefära och honung är anticeptiska ingredienser och lime innehåller C-vitamin. Upp till kamp!


Klyftisarna och kycklingfilén fick köra i ugnen på 225 grader i ca 25 minuter tillsammans med 4 vitlöksklyftor (skalet kvar).

Under tiden gjorde jag vitlökssmör med:
20g  smör,
persilja
1 klyfta vitlök
SoP
Rör ihop och låt vila en stund.

Sedan gjorde jag supersåsen:

Recept Yoghurtsås med ingefära, honung och lime
2 dl ekologisk naturell yoghurt
riven färsk ingefära
skalet av 1/2 lime + lite saft
1/2 msk flytande honung
SOP

Gör så här:
1. Riv ingefära och lime
2. Blanda allt, klart!

Efter maten lät jag resterande bit av ingefäran ligga och dra tillsammans med grönt chaithe. Och så tog jag en stor sked honung som efterrätt. Tusan om jag inte är piggelin i morgon.

//Lottzy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!