söndag 11 september 2011

God morgon med Bircher müsli!

Birchermüsli med hallon och honung
Jag har hittat en ny frukost favorit- Bircher Müsli. Jag var nämligen på ett hotell i Stockholm i somras och smakade något som såg väldigt suspekt ut till frukosten, men man måste ju testa :-) Det var precis i min smak så när jag kom hem måste jag genast testa att göra egen. And it goes something like this:
Recept Lottzys Bircher Müsli
2 dl havregryn
1/2 dl äppeljuice
1,5 dl mjölk
1 dl naturell yoghurt (+ 1-2 dl till)
lite flytande honung, rivet äpple eller ett gäng russin

Gör så här:
1. Häll på vätska så att havregrynen är täckt ,
2. blanda och  ställ in i kylen över natten.
3. På morgonen så fyller du på med naturell yoghurt så att konsistensen blir som du vill ha den. Kanske 1 dl eller 2 till.

Sedan är det bara att mata på med det man gillar, frukt , nötter, honung, ja varianterna är ju till synes oändliga. Jag läste någonstans att om man vill ha den riktigt krämig så kan man ta grädde också innan man ställer in i kylen. Inte så nyttigt kanske men någon gång kanske man kan lyxa till det.
Birchermüsli med kiwi och vindruvor

Någon som testat detta och har några bra tips?! 
Vem vet det kanske går att göra ännu bättre...




//Lottzy


4 kommentarer:

  1. Oj, det lät lite... underligt måste jag säga, med äppeljuice i, men jag kan tänka mig att det smakar gott (nu efter att chocken lagt sig ^^)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig matblogg jag hittade här då. Kul att du7 skrev ett par rader hos mig...då blir jag glad. Kramar från Maria

    SvaraRadera
  3. haha, Alexandra låt mig veta vad du tyckte om du vågar testa! Maria, detsamma :-)

    SvaraRadera
  4. Vilken grej,får bli nästa att testas!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!