onsdag 31 augusti 2011

Västerbottenpaj med klös i.



God paj ett måste till kräftorna!
Nu i dessa kräfttider så är det nog många som gör västerbottenostpaj kan jag tänka mig. Här kommer min variant,  jag gillar när det är lök i och lite sprit som piggar upp det hela. Jag gillar inte att dricka snaps så därför häller jag min i pajen, så blir det ju lite festligt i alla fall...

Recept Västerbottenpaj
150 g smör eller margarin
2 dl mjöl ev lite mer
1 msk vatten
1 tsk ättika
1 st gul lök
1 msk smör att fräsa i
200 g riven västerbottensost
4 st äggulor
2 dl mjölk
2 dl grädde
1 msk snaps ( t ex OP)
salt
peppar
muskot


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Tärna fettet och fördela med mjölet. Häll i vattnet och ättikan och knåda hastigt till en smidig deg. Kavla ut den i en pajform (30 centimeter i diameter) och ställ kallt i minst 15 minuter.

2. Skiva löken tunt och fräs den i smör. Vispa ihop mjölken, äggulorna, snapsen och grädden och tillsätt salt, peppar och eventuellt muskot. Förgrädda pajskalet i 15 minuter.

3. Ta ut pajskalet och höj ugnstemperaturen till 200 grader. Sprid ut löken i botten och strö sedan över den rivna osten. Häll över äggstanningen och grädda till sist pajen i 35 minuter.

Ps pajen fick godkänt även av svärmor som inte gillar ost, så jag är nöjd jag :-)

Fina grejer, de där.

//Lottzy


1 kommentar:

  1. Haha! Kul med snaps i pajen, perfekt till kräftskivan (då jag i och för sig BARA äter just paj^^). Många spännande recept har jag hittat här, alltid kul att komma över en inspirerande blogg sådär lite slumpmässigt =D

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!