fredag 5 augusti 2011

Blåbärstårta ett måste minst en gång per sommar!

Självklart skulle familjen A ha något gott till efterrätt så att de säkert skulle komma över sin svidande förlust ;-) Det fick bli en av mina favoriter, blåbärstårta. Lilltjejen var med mig och Samuel i skogen och plockade blåbären. Hon klädd i finaste klänningen och jag täckt från topp till så för att inte bli myggbiten (liten fobi där, men de DRICKER ju faktiskt blod, örk) Ja det var synd att jag inte fotade eller nja det var kanske tur för min del. Maken fick plocka hallon och alla smågästerna fick leta grässtrån när det började närma sig dessert. Och tänka vad mycket godare det smakar när man varit med och hjälpt till!
Blåbärstårta pimpade med lite hallon.


Recept 
blåbärstårta, 10 pers
150 gram smör
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemumma
4 äggvitor
1/2 dl grädde
1 dl mjölk

Fyllning:
2,5 dl blåbär eller ett paket som tinat

Vaniljtak:
2 dl vispgrädde
1 dl kesella
2 tsk vaniljsocker
rivet skal från 1/2 citron
1 msk saft av apelsin eller citron
1 msk  flytande honung

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175°. Smält smöret och låt det svalna. Smörj och bröa en 24 cm form med löstagbar kant. 
2. Blanda mjöl,bakpulver, socker, vaniljsocker och kardemumma i en skål.
3. Rör, eller visp försiktigt ihop äggvitorna, gräddmjölken och smöret.
4. Blanda därefter varsamt ner mjölblandningen och häll hälften av smeten i formen.
5. Lägg över bären och täck med resten av smeten.
6. Grädda mitt i ugnen ca 45 minuter tills kakan stannat och fått fin färg. Ta ut, låt den ånga av och ta den ur formen.
7. Vispa grädden, blanda ner kesella, vaniljsocker, citrusskal och saft samt honung, och bred ovanpå kakan. 
8. Dekorera med bär  och några grässtrån inför servering.

Denna fantastiska tårta fick jag hos min vän Jessica en gång för länge sedan och sedan dess måste jag ha den minst en gång per sommar. Vem vet kanske blir det så även för dig?!
//Lottzy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!