onsdag 15 juni 2011

Vardagsmums med kycklingbiffar och kokosris.


Kycklingbiffar med kokosris, sommarfräscht.

Om jag var din hemmafru : eller hur man får en vardag att smaka som en lördag (inbunden)Fick en överraskningspresent från en kär vän till mig. Lycklig som ett barn på julafton, rev jag upp pappret och där fanns en fantastiskt trevlig kokbok " Om jag var din hemmafru" av Lotta Lundgren. Vilken fantastisk kokbok, så inspirerande! Första receptet jag testade var  kycklingbiffar och kokosris. Detta är helt klart sommarens bjudlunch, vilken hit.


Recept Kycklingbiffar, 4 pers
1/2 dl kokosflingor
400 g kycklingfärs
1 tsk kardemumma
1 st ägg 
0.5 dl ströbröd 
0.5 tsk salt

  • Kokosris 
    3 dl basmatisris 
    1 burk kokosmjölk, 400 ml
     2 dl vatten 
    1 nypa salt, 
    ca 0.5 krm 
    4 st limeblad 

  • Serveras med :Mango chutney Limeklyftor


Gör så här:
Kycklingbiffar
1. Lägg kokosflingorna i lite mjölk ca 20 minuter
2. Rör ihop kycklingfärs, kardemumma, ägg, ströbröd, salt och kokosflingorna.
3. Forma färsen till trinda biffar och stek gyllene på båda sidor i lite smör eller olja.
4. Lägg därefter lock på stekpannan och låt gå klart på låg värme, ca 10 minuter.



Kokosris
Måtta upp ris, kokosmjölk, vatten och salt i en kastrull.
Tryck ner limebladen.
Koka som vanligt ris fast gärna på något lägre värme, knappt 20 minuter eller tills riset absorberat all vätska.
Servera kycklingbiffarna med kokosris, mango chutney limeklyftor och koriander.







    Mer kycklingbiffar.

    Jag gjorde några smärre justeringar om någon nu kikar på orginalreceptet, genvägar är bra...


    Jessi, tusen tack för en fantastisk spontanpresent!

    //Lottzy






    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!