måndag 6 juni 2011

En sjöman som man orkar med!

sjömansgryta a la fusk
Mina barn älskar sjömansgryta, men ibland orkar man inte med en riktig sjöman... så då brukar jag göra den här fuskvarianten som går hem  precis lika bra. Låt oss kalla den fuskig sjömansgryta. Betygen för denna super enkla rätt ligger på 10:or hos småfolket och en 7:a hos storfolket.

Recept  fuskig sjömansgryta,  
4 pers
1 kg mjölig potatis
2 st gula lökar
400 gnötfärs
1,5 tsk salt
1 st köttbuljongtärning
1 dl vatten
2 msk tomatpuré
s&p
2 tsk oregano
33 cl flaska lättöl
1 st lagerblad

Gör så här:
1. Skala potatisen och skär den i ca 1/2 cm tjocka skivor. Skala och strimla löken.
2. Varva potatis, lök och köttfärs i en traktörpanna.
Salta på potatislagren.
3. Smält buljongtärningen i vattnet. Tillsätt tomatpuré, peppar, oregano, öl och lagerblad. Häll blandningen över potatisen och färsen. Lägg på ett lock och låt koka 20-25 min.
4. Strö på oregano. Servera med sallad eller broccoli.

Jag brukar nog göra ungefär en dubbelsats så får maken en låda till jobbet och barnen får glatt äta denna även dagen efter så kan man göra lite mer "vuxenmat" utan dåligt samvete.
//Lottzy


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!