torsdag 24 mars 2011

Hårdrockarvilt funkar hos juniorerna - viltskavspanna it is.

Jag har tidigare försökt få mina små huliganer att äta viltskav, men de har artigt petat bort köttet i diverse rätter. När vi härom veckan som vanligt såg halvåtta hos mig så var där en kille "Eric från Karlstad" som enligt killarna var sååå cool. Han var ju hårdrockare... Han bjöd på viltskavspanna, detta faktum utnyttjades i dag och helt plötsligt vågade de smaka och de tyckte det var supergott!. Samuel fick mig till och med att lova att jag skulle göra denna gryta oftare :-)


Recept 
Älgskavsgryta, 4 pers
500 g älgskav, fryst
4 msk smör
2 st gula lökar, hackade
4 dl kantareller, små eller trattkantareller
1 msk persilja, hackad
4-5 dl visp- eller mellangrädde
Salt, efter smak
Svartpeppar, efter smak

1 tärning köttbuljong
lingon



Gör så här:
1. När pannan blivit varm så att steksmöret fräser lägg i renskavet. Strimla köttet med en stekspade tills bitarna är lagom stora.
2. Fräs löken tillsammans med smöret i en separat liten kastrull tills de mjuknat och fått lite färg.
3. Lägg ner kantarellerna i denna kastrull och låt smakerna blandas på medeltemperatur.
4. Häll sedan över blandningen i pannan med renskav.
5. Tillsätt en del utav grädden och kryddor samt buljong och persiljan.
6. Salta och peppra.
7. Desto längre grytan puttrar desto gräddigare blir grytan. När den första hälften av grädden puttrat in i grytan som nu ska vara tjock och inte vattnig, tillsätter du resten av grädden och låter den koka in i grytan.
8. strax innan serveringen slängde jag i några lingon jag hittade i frysen för att få lite trevlig färg på grytan


Serverades med potatismos och rårörda lingon


Betygen blev 2 10:or från juniorerna och en 7:a från senioren
Tack coole-eric i Karlstad.





//Lottzy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!