torsdag 3 februari 2011

Nötfärsbiffar med grönpeppar- och sherrysås riktig kalasmat!


Givetvis får man välja maten på sin födelsedag. Nioåringen deklarerade att han nu vuxit ifrån köttbullar och makaroner till födelsedagsmiddag.  Han slog till med grönpepparbiffar, kokt potatis och massor med sås, otroligt stort steg... När jag gör "mina" biffar så blir jag alltid förbluffad över hur mycket mat som faktiskt kan få plats i små barnamagar.

Recept
Nötfärsbiffar med grönpeppar och fransk senap 
4 pers
600 gram nötfärs
2 st schalottenlökar
2 klyftor vitlök, pressade
1 1/2 msk fransk senap
1/2 msk stött grönpeppar
1 ägg
SoP
Texas grillkrydda

1. Hacka löken i fina bitar
2. Blanda alltihop och forma till lagom stora biffar.
3. Krydda med Texas grillkrydda (det låter inget vidare men det ÄR gott)
4. Stek ca 10 minuter på medelhög värme. De får gärna vara lite röda i mitten tycker jag.

Sås:
2,5 dl matlagningsgrädde (eller vispgrädde för den delen)
1 dl creme fraiche
1-2 msk sherry
1/2 msk stött grönpeppar
1/2 buljongtärning eller fond
1 tsk soja
SoP

1. Det är bara att vispa ur pannan och låt sjuda några små minuter.

Hur enkelt och hur gott som helst!
Betyg denna afton blev en 10:a från födelsedagsgrisen och 2 8:or från resten av familjen. Inte illa för en halvtimmes matlagning eller hur?!

Självklart fick födelsedagsbarnet välja tårta också, han valde en prinsesstårta från Broqvist här i Växjö. Broqvist gör väldigt bra grejer = )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!