fredag 22 april 2011

Gräsänkan bjuder på pasta med tonfisk och citron

Jag har en mycket bra kokbok hemma som heter Klaras GI-mat. Där finns hur många bra recept som helst, enkla och fräscha. Men eftersom jag inte tror på några sorters metoder så lägger jag alltid till något som verkar passa, typ potatis, ris eller pasta. Jag är verkligen helt övertygad om att så fort man blir fixerad vid vad man äter så får man problem. Jag har alltid ätit av allt och tills jag blir riktigt mätt och jag har hittills inte drabbats av någon som helst övervikt. Visst jag kunde skippat alla godsaker och blivit riktigt deffad, men vad tusan.... Alltså min metod: ät av allt och move your as! Slutsurrat nu till receptet för dagens middag, Gnocci med tonfisk, citron och sockerärtor.



Gnocci med tonfisk, citron och sockerärtor.

Recept Pasta med tonfisk och citron
4 personer
2 burkar tonfisk
1 gul lök (jag tog visst 2)
1 gul eller orange paprika
2 dl lätt creme fraiche
1 dl vatten
2 msk tomatpuré
3 msk citronsaft
1 pkt färska sockerärtor
500 g pasta
(om ni jämför receptet med boken så ser ni att jag ändrat lite, i vanlig ordning alltså...)

Gör så här:
1. Hacka lök och skär paprikan i bitar.
2. Fräs detta tills det blivit lite mjukt
3. Tillsätt övriga ingredienser och låt  detta bli varmt.
4. Koka sockerärtorna några minuter och blanda i.
5. Blanda med kokt pasta t ex gnocci

Endast barnen var hemma och de gav en 7:a och en 8:a i betyg. Samuel konstaterade att han egentligen inte gillar tonfisk men här kändes det inte att det var tonfisk så det var bra.





//Lottzy


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!