torsdag 21 maj 2015

Nutellasemifreddo

Nutellasemifreddo

Den här här efterrätten fick jag av min bästa matkompis (om man nu kan ha en sån, men det kan man väl?!) Den hade då föregåtts av grillad kalventrecote och squashsallad, mmm. Ja just det lite tapas och sangria innan grillningen var det visst också. Man kan väl säg att jag var väldigt nära matkoma.

När jag skulle ha gäster någon vecka senare så såg jag min chans att få göra en egen. Denna gången blev huvudrätten hos mig utbytt mot att gästerna bjöd på restaurang och efterrätt intogs sedan hemma hos mig. Snacka om smidig middagsbjudning! Och matkoma igen...

Nutellasemifreddo, 10 pers
2 marängbottnar (egengjorda eller köpta)
4 äggulor
4 äggvitor
2 msk socker
5 dl grädde
400 gram nutella

Gör så här:
1. Vispa äggvitorna med 1 msk socker till hårt skum.
2. Vispa äggulorna med 1 msk socker tills de blir fluffigt.
3. Vispa grädden.
4. Använd en rundform, med avtagbara kanter på cirka 25- 25 cm.
Lägg den första marängbotten där.
5. Krossa sedan den andra. Vänd ihop äggvitor, äggula och grädde och blanda i hop med marängkrosset. Ringla ner nutellan som ska vara ljummen, går bra att värma i micron några sekunder. Fyll sedan upp formen med denna blandning.
6. Ställ sedan in hela semifreddon i frysen i minst 5 timmar innan servering. Ta fram tjugo minuter innan, så att den hinner tina lite.


1 kommentar:

  1. Åhh detta kommer jag verkligen testa, här älskar vi Nutella och maräng..
    Kan ju inte bli bättre
    tack & Kram
    Jessica

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!