söndag 1 september 2013

Knäckig äppelpaj kvällens överraskning!

Knäckig äppelpaj

Fick ett sånt snällryck här om dagen. Alla killarna skulle på fotbollsträning så jag tänkte att det var bäst att jag också passade på att träna lite. Drog på mig träningskläderna, hoppade upp på cykeln och vinkade adjö till fotbollslirarna. Men så fick jag ett snällryck och cyklade ända till ICA (säkert 300 meter i alla fall) köpte lite ingredienser och cyklade hem igen. Tänkte nämligen överraska dom med äppelpaj när de kom hem. 

Jag fick det här receptet av min syster som faktiskt beskrev smaken ganska vulgärt så jag hoppar över det men god det var den! Och medan pajen var i ugnen så hann jag faktiskt med både situps och armhävningar. Och vad glada dom blev när dom kom hem, klart värt det = )

Recept Knäckig äppelpaj
600 g äpplen
150 g smör
2 dl råsocker
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl vispgrädde
3 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 tsk flingsalt

Gör så här:
1. Skala och kärna ur äpplena, dela i ganska tunna klyftor, lägg i en smord pajform.
2. Smält smöret tillsammans med sockret, sirapen och grädden
3. Häll i övriga ingredienser och rör om.
4. Fördela smeten på äpplena och grädda mitt i ugnen ca 30 minuter tills det har fått en fin färg.

Servera med vaniljglass, vaniljvisp el grädde med vaniljsocker.



3 kommentarer:

  1. Förstår att dom blev glada över den överraskningen, det hade jag också blivit. Äppelpaj är alltid så himla gott och mycket vaniljsås ska det vara till!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Gud vad gott! Har letat efter ett sånt här recept! Ska provas IKVÄLL!=)

    Kika gärna in på min blogg för mer inspiration =)

    Med vänlig hälsning, Susanna

    pepparpeppar.wordpress.com

    SvaraRadera
  3. Ingen dum överraskning alls, knäckigt lock låter som en god idé!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!