lördag 15 juni 2013

Grillade chipotlehamburgare med avokadodressing.



Dags för grillning och barnen ylar i vanlig ordning efter korv eller hamburgare. Det brukar i 90 % av fallen bli besvikna grymtningar när det läggs fläskfilé eller marinerad kycklingfilé på grillen men just den här gången svarar jag okej då vi kan väl göra hamburgare, jubel i huset! 

Gjorde en vuxenvariant till mig och maken med chipotle och vanliga till barnen och jösses vad de åt, som två fullvuxna män skulle jag säga, 1 kg nötfärs, bye bye liksom. Även maken utbrast ett och annat åhhh och ahhh så jag misstänker att han i smyg har samma önskan som barnen vid våra grillningar.

Recept på chipotlehamburgare (4 pers, vi tänker normala personer)
700 g nötfärs
1 msk chipotlepasta
salt
svartpeppar

Gör så här:
Det är bara att ta fram en stor bunke och blanda ihop allt och forma till lagom stora hamburgare, gör dom plattar än vad du tänker dig för dom går ihop och tryck gärna en liten grop i mitten.
Grilla i 5-10 min beroende på hur genomstekta du vill ha.

Våra tillbehör:
rödlök
isbergssallad
cheddarost
green jalapeno hot (santa marias)
salsa (santa marias)
avokadodressing
ketchup (barnen)
hamburgerdressing (ett barn)
klyftpotatisar

Recept avokadodressing
1 avokado, skäres i små små bitar
1/2 röd chili, också i små små bitar
1 vitlökskyfta, pressad
1 dl creme fraiche
1 gnutta citron el lime
S&P
Hacka och blanda och låt stå och dra en stund



Jag valde bort brödet, tycker mest det är i vägen om det inte är hemmagjort, min hamburgare som är överst. De andra gjorde riktiga dagobertare, se nedersta bilden.
Jag gjorde riktigt tunna klyftisar och fick kommentaren att de nästan var som pommes, vilket visst var en komplimang. 
Ha en fantastisk helg!

Kram Lottzy

1 kommentar:

  1. Jag tycker oftast det är svårt att få in allt jag vill ha till mina burgare i ett bröd så jag äter gärna som du. Desto mer tillbehör ;-) Så jag gillar första bilden bäst.
    Chipotlesmak på burgare och annat gillar jag skarpt. Barnen gillar inte när det blir för framträdande rökig smak.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!