fredag 10 maj 2013

Hallonbavaroise med Jack Daniels- & kaffetäcke årets valborgsdessert

Hallonbavaroise med Jack Daniels- & kaffetäcke

Valborg skulle firas med två andra par och knytis. Vi skulle göra desserten, jag blev så glad för jag har spanat på det här receptet ett tag nu. Det blev lite detektivarbete som misslyckades med att hitta Jack Daniels, slutade med att en muttrande make fick köpa en flaska på systemet. jag lovade att göra denna dessert måååånga gånger. 

Vilken meny det blev! Till förrätt hade par nr 1 med sig kronärtskockssoppa med krutonger = mums. Till huvudrätt blev det Dovhjort med en massa goda tillbehör som mannen i huset hos familj nr 2 skjutit alldeles själv, hans första dessutom. Det var så jäkla gott att jag längtar tillbaka! Till efterrätt hade vi då Hallonbavaroise med Jack Daniels- & kaffetäcke.

Hallonbavaroise med Jack Daniels- & kaffetäcke ( ca 10 bitar) 
Hallonpuré
250 gr hallon
50 gr socker
Bavaroise
Hallonpurén ca 250 gr
1 dl mjölk
100 gr socker
2 äggulor
4 gelatinblad
3 dl grädde
Kaffetäck
2 gelatinblad
2 dl starkt kaffe
2 msk Jack Daniels bourbon
2 msk hackade valfria nötter

Gör så här:
1. Börja med att göra hallonpurén genom att mixa hallonen tillsamans med socker till en puré. 
2. Koka upp purén och sila den. 
3. Lägg hallonpurén i en kastrull med mjölken och koka upp. 
4. Blötlägg gelatinet i ca 10 minuter i kallt vatten. 
5. Vipsa äggulorna och socker luftigt med elvisp. Slå över den varma hallonpurén över äggen och vispa ihop.
6. Värm försiktigt och sakta upp blandningen under ständig omrörning med en träslev till du når 85 grader. Krama ur gelatinbladen och rör ner dom i hallonsmeten. Låt svalna något. 
7. Vispa grädden och rör ner i hallonsmeten.
8. Klä en form med aluminiumfolie och häll hallonblandningen däri. Ställ in i kylen. Efter en timme i kylen kan du fortsätta med att göra kaffetäcket.
9.. Blötlägg två gelatinblad i kallt vatten i 10 min. 
10. Koka 2 dl riktigt riktigt stark kaffe, blanda med jackdaniels och rör sedan ner gelatinbladen. Låt svalna en stund.
11. Hacka nötterna och ta fram hallonbavaroisen ur kylen och slå kaffeblandningen över. Avsluta med att strö nötterna över. 
12. Låt stå i kylen i minst 3 timmar innan servering. Skär upp en bit och lägg på en tallrik. 
Servera med ett knäckflarn och lite hallon.

Min blev lite misslyckad eftersom kaffeblandningen var för var, och liksom inte blev något 
täcke, men gott det blev det.

Knäckflarn
1,5 msk brun farin
25 g smör
1,5 msk ljus sirap
2,5 msk vetemjöl

Gör så här:
1.Blanda  brun farin, smör och sirap i en kastrull och smält på svag värme.
2. Vispa ner mjölet och vispa till en slät smet. 
3. Låt koka 1–2 min. Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Tänk på att flarnen flyter ut. 
4. Baka dem mitt i ugnen 7–9 min 
på 175°. Låt svalna något och böj dem över en stång eller liknande. Låt kallna.

Hallonbavaroisen hittade jag på: matsafari






I veckan var jag minsann och gjorde Stockholm också och fick njuta av fantastiska Kungsan i full blom!
Jag i kungsträdgården den 8/5
Kram Lottzy

2 kommentarer:

  1. Det var ingen dålig meny det där och efterrätten låter hur god som helst!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Säger som talaren ovan; vilken meny!!
    Den där soppan på jordärtskockor blir jag också mycket nyfiken på!
    Lena från make a head food

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!