tisdag 15 januari 2013

Kycklinggratäng med sweetchili och vitlök lite vardag mitt i all lyx.


Jag bryter av lyxmaten med ett bra vardagsrecept, någon måtta får det ju lov att vara. Hade ett gäng kycklingfileér och inga idéer och inte så mycket hemma i kylskåpet och var alldeles för lat för att ge mig ut till affären. Fick surfa runt för att få lite inspiration alltså. Hittade nästan direkt det här receptet med bara harmanhemmasaker i. Det blev faktiskt väldigt bra, alla verkade nöjda. Yngste sonen utbrast att det minsann var godare än potatisgratäng i alla fall. Nu gillar han ju i och för sig inte potatisgratäng men ändå...

Kycklinggratäng med sweetchili och vitlök.
4 kycklingfiléer
1 pkt bacon
2 dl creme fraiche
1, 5 dl grädde
1, 5 msk kycklingfond
1 vitlöksklyfta
2 msk sweetchili sås
S&P
1 dl riven ost

Gör så här:
1. Klipp baconen i bitar och stek.
2. Dela kycklingen i lagom stora bitar
3. Lägg kyckling och bacon i en ugnsform, salta och peppra.
4. Blanda creme fraiche, grädde, fond, pressad vitlök, sweetchili.
5. Strö över osten och in i 25 minuter på 200 grader.

Jag serverade med ris och sugar snaps.
Receptet hittade jag här.

Ha det så bra i mörkret!
Kram Lottzy




4 kommentarer:

  1. Låter som ett himla gott vardagsrecept ju!
    Trevlig vecka.

    Lena från make a head food

    SvaraRadera
  2. Som alltid så låter det och ser supergott ut!
    Det verkar inte vara så svårt heller :)
    Ha en fin dag.
    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
  3. Sweet chilisås gillar jag. Blir maten smaklös ja då är det vara att gå till kylen och hämta flaskan:) Och jag måste tipsa att använda den i marinader, snart är ju sommaren här och då måste vi ju grilla som galningar!
    Ha en fin måndagkväll!

    SvaraRadera
  4. Sån här gratäng är så god. Sweet chili är användbart till så mycket!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!