torsdag 27 december 2012

Manitouba cream frallor med jäst!


Jag hade en kort period som surdegsbagare. Den är nu över. Degen är död och jag lycklig igen. Jag blev helt stressad av den där degen som skulle matas och så skulle den bakas i evigheternas evigheter.Jag köpte sånt där lyxmjöl "Manitouba Cream" till min surdeg. Dom frallorna blev en flopp kan man säga. Men lite mjöl hade jag kvar så jag valde att lyxa till ett vanligt frallrecept istället, det blev kanon. Här är receptet:

Manitouba cream frallor, 20 st 
50 gram jäst
6 dl mjölk
125 gram smält smör
16-17 dl manitoba cream
2 msk vit sirap
1½ tsk salt
1 tsk bakpulver

Gör så här:
1. Smula ner jästen i en degbunke, använd med fördel en köksmaskin som kan knåda degen länge för det behövs med detta mjöl.
2. Värm mjölken till 37 grader. Rör ner mjölken och lös jästen.
3. Tillsätt det rumsvarma smöret och lite av mjölet.
4. Tillsätt även salt, socker och bakpulver.
5. Arbeta degen i maskin i 5-10 minuter.
6. Häll på mer mjöl efterhand men bara så mycket att degen släpper lite från kanterna.
7. Täck bunken med bakduk och låt jäsa i 30-40 minuter.
8. Ta upp på mjölat bakbord, arbeta in mer mjöl så du får en smidigt men ändå inte för hård deg, utan den ska vara ganska lös.
9. Dela degen i två bitar å fortsätt tills du har 20 små.
10. Forma till frallor.
11. Låt frallorna jäsa på plåt täckt med bakplåtspapper ca 30 min.
12. Pensla med uppvispat ägg och strö över sesamfrön precis före gräddning.
13. Grädda i 200 grader ca 12-15 min, tills frallorna fått fin färg.
Låt svalna utan bakduk för en lite knaprigare yta.




Länge leve jästen!



Kram Lottzy
 

2 kommentarer:

  1. God fortsättning.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Haha, jag känner samma sak för surdeg. Mina har alltid dött och i ärlighetens namn tycker bättre om bröd som inte är surt.

    Kram på dig!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!