torsdag 29 november 2012

Ugnsstekta kotletter med sambalsås, en wordfeudrätt!.

Ugnsstekta kotletter med sambalsås

Det här mina vänner var det bästa vardagsreceptet jag kommit över på på länge! Köttet blir så himla mört, svårt att tro att det är en torr fläskkotlett som ligger bakom det hela. Dessutom så sköter det sig i princip själv. Så man kan låtsas vara upptagen med matlagningen läääänge men egentligen göra något helt annat typ wordfeuda eller något annat viktigt. 

Jag blev lite väl vild med sambalen så det gick åt en del vatten till måltiden, nästa gång ska jag försöka behärska mig och göra som det står angivet.


Ugnsstekta kotletter med sambalsås
1 kg fläskkotletter ca 8 skivor
3 dl grädde
2 dl creme fraiche
2 tsk sambal oelek
3 klyftor vitlök
2 msk soja

Gör så här:
1. Lägg de råa fläskkotletterna i en ugnsfast form.
2. Vispa ihop de övriga ingredienserna och slå över.
3. Stek i 60- 75 minuter i 175 graders ugn.

Servera med kokt potatis, potatisklyftor eller ris.



Kram Lottzy

7 kommentarer:

  1. Sambal är så gott det går åt som smör i solsken hemma... Detta måste testas... Men jag struntar i WordFeud :)

    SvaraRadera
  2. galet gott låter det, gör något liknande med curry i också!

    Lena från make a head food

    SvaraRadera
  3. Jag har gjort nåt liknande som du skriver blir köttet jättemört.

    SvaraRadera
  4. Hej :-). Vilken sambal brukar ni använda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lucullus sambal oelek brukar det bli.

      Radera
  5. Lucullus sambal oelek brukar det bli.

    SvaraRadera
  6. Japp, riktigt gott är det. Har även ätit det med kycklingfilé.

    Kram kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!