fredag 23 november 2012

Trattkantarellsås till fläskfilén.

Trattkantarellsås
Ännu finns det trattkantareller i affären, kanske i skogen med för den delen, vad vet jag?! Här har ni en ganska basic fredagsrätt, men det är gott att inte konstra till det för mycket ibland, särskilt på en fredag kanske... Fläskfilé med ugnsrostade småpotatis och fikon och trattkantarellsås, mmm inte helt fel. Alla gillade såsen, lille V ville dock inte äta själva svampen, funkar för mig eftersom det blir mer svamp till oss andra då.

Recept på trattkantarellsås till fläskfilé
200 gram trattkantareller
1 vitlöksklyfta
1/2 schalottenlök
1 msk vetemjöl
1 dl vatten
2 dl vispgrädde
1 msk grönpeppar
1 tsk fransk senap
1 msk svartvinbärsgele
1 1/2 msk kalvfond
1 tsk kinesisk soja
1/2 dl hackad persilja
1/2 dl vitt vin

Gör så här:
1. Hacka svamp, lök och vitlök. Fräs i smör
2. Strö över mjölet och rör om
3. Späd på med vatten, vin och grädde
4. Tillsätt grönpeppar, senap, kalvfond, soja och persilja
5. Låt koka i ca 5 minuter.
6. Vila gärna en stund och värm upp till serveringen

Trevlig helg på er!

Kram Lottzy

4 kommentarer:

  1. Blir aldrig fel med svamp! Är ingen svampplockare så är glad så länge det finns i affärerna:)

    SvaraRadera
  2. Visst finns det trattkantareller kvar i skogen, helt fina än faktiskt. Minns ett år när jag plockade svamp en julaftonsmorgon!
    Tror banne mig jag ska bege mig ut nästa helg när jag äntligen är ledig :)

    Har provat många sås recept men inte detta med senap och grönpeppar och som grönpepparälskare måste jag ju älska det!
    Tack ! lena från Make Ahead Food

    SvaraRadera
  3. Det där är ju inte helt fel...så god sås!!!

    SvaraRadera
  4. Finns det inget enklare recept?

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!